Sprawdzenie swojego pomysłu na biznes pod kątem opłacalności jest bardzo istotne. Chroni bowiem przed utratą własnych pieniędzy. Pozwala również na zaoszczędzenie czasu związanego z rozwojem swojej własnej firmy.
Ile czasu potrzeba?
Ile trzeba poświęcić, aby dobrze sprawdzić swój pomysł na biznes? Wystarczy jakieś 10 minut. Jedyne co jest potrzebne do dokonania dobrej analizy to zadanie sobie odpowiednich pytań, które zdefiniują biznes oraz jego opłacalność i przydatność na rynku. Jest to teoria sporządzona przez Janet J. Kraus, która wykłada na uniwersytecie Harvard Business School.
Pytanie 1: Czy Twój pomysł jest jak tlen?
Jest to podstawowa kwestia, która definiuje to czy na dany pomysł faktycznie będzie duże zapotrzebowanie. Istnieją takie produkty, bez których ludzie nie mogą się obejść i to właśnie one generują największe przychody. Według Janet do takich biznesów zaliczają się te działające w branżach: finansowej, ubezpieczeniowej, reklamowej, transportowej, itd.
Pytanie 2: Czy Twój pomysł jest jak aspiryna?
Produkty, które są jak aspiryna to prawie takie, które są jak tlen, ale można się bez nich obejść. Przykładem takiej usługi może być na przykład księgowość, która przez wielu jest zlecana na zewnątrz, ale przedsiębiorca może również samodzielnie prowadzić rozliczenia. Są to zatem pomysły, na które zapotrzebowanie może nie być bardzo duże.
Pytanie 3: Czy Twój pomysł jest jak biżuteria?
Ostatnie pytanie odnosi się do zadowolenia klienta. Twój produkt powinien sprawiać, że klient poczuje się wyjątkowy i naprawdę zaszczycony możliwością skorzystania z niego. Do takich produktów można zaliczyć wszystkie te z segmentu premium. Ze względu na swoją cenę nie są one dostępne dla ogółu. Przez to przyciągają do siebie wielu klientów, którzy chcąc się wyróżnić sięgają właśnie po nie.
Dopasowanie się do tych pytań
Pojawia się zatem pytanie odnośnie tego czy możliwe jest idealne dopasowanie się do tych wszystkich 3 pytań? Oczywiście, że tak. Takim produktem jest na przykład smartphone bez którego obecnie nikt nie jest w stanie się obejść. Jest to świetny przykład produktu, który doskonale wpasowuje się w zapotrzebowanie rynku i wpisuje się we wszystkie powyższe pytania.
Najlepszy sposób na weryfikację biznesu
Posiadając własny pomysł warto sobie zatem zadać te pytania. Dzięki nim można znacznie łatwiej ocenić czy warto rozpoczynać w ogóle dane przedsięwzięcie i czy będzie ono miało jakikolwiek sens. Odpowiedź na te pytania wskaże czy w ogóle warto brać się za konkretną firmę. Może bowiem po dokładnej analizie okazać się, że już na etapie projektowanie nie miała ona szans na jakiekolwiek zaistnienie na rynku. W takiej sytuacji prowadzenie jej nie niesie za sobą żadnych korzyści ekonomicznych i nie jest po prostu polecane.
Podsumowanie
Walidacja swojego pomysłu biznesowego niesie za sobą wiele korzyści. Wszyscy najwięksi przedsiębiorcy na świecie sprawdzają swoje pomysły właśnie w temu podobny sposób i dzięki temu potrafią idealnie wpasować się w potrzeby społeczeństwa.